سبد گردانی بورس

سبد گردانی

سبدگردانی به انگلیسی (Portfolio Management Service) عبارت است از: «تصمیم به فروش، خرید و یا نگهداری اوراق بهادار به نام سرمایه‌گذار معین توسط سبدگردان، در قالب قراردادی مشخص، به منظور کسب سود برای سرمایه‌گذار.» اما سبدگردانی به زبان ساده یعنی یک سبدگردان مسئولیت مدیریت سهام سرمایه‌گذار را بر عهده می‌گیرد و به نیابت از او و با استفاده از دانش و تجربه‌ای که دارد، عملیات خرید، فروش و نگهداری سهم یا اوراق بهادار را انجام می‌دهد به همین دلیل به سبدگردانی مدیریت پرتفوی نیز گفته می‌شود.

تعریف سبدگردانی

شرایط سبدگردانی

سبدگردان وظیفه دارد پیش از خرید سهام برای سرمایه‌گذار، از مقدار ریسک پذیری او اطلاع پیدا کند تا بداند چگونه سبدی برای سرمایه‌گذار بچیند که رضایت بیشتری داشته باشد. بر اساس این ریسک پذیری، سبدگردان میزان خرید سهام از بازار بورس یا سایر اوراق بهادار را سازمان دهی می‌کند. توافقات بین سبدگردان و سرمایه‌گذار و همچنین درصد سودی که نصیب سبدگردان می‌شود، در قالب یک قرارداد بین سبدگردان و سرمایه‌گذار ثبت می‌شود. مواردی از قبیل میزان تعهدات سبدگردان در قبال سرمایه‌گذار، میزان کارمزدی که سرمایه‌گذار به ازای دریافت خدمات باید به سبدگذار پرداخت کند و نحوه گزارش دهی سبدگردان به سرمایه‌گذار نیز در این قرارداد ذکر می‌شوند. همچنین میزان حداقل سرمایه برای سبدگردانی است که از طرف شرکت سبدگردان تعریف می‌شود.

به عنوان مثال یک نمونه قرارداد سبدگردانی می‌‌تواند شرایط زیر داشته باشد:

قرارداد یکساله است و امکان فسخ آن طی این مدت وجود دارد.

سود سبدگردان X% از سود بدست آمده .

قرارداد در شرکت سبدگردانی تحت نظارت سازمان بورس منعقد خواهد شد.

شاید بتوان گفت تمام مزایای این روش سرمایه‌گذاری به میزان دانش و تجربه سبدگردان در مقابل سرمایه‌گذار برمی‌گردد

  1. عدم نیاز به تصمیم‌گیری در استراتژی سرمایه‌گذاری:

این مزیت مخصوص کسانی است که دانش کافی برای سرمایه‌گذاری ندارند و از طرف دیگر می‌خواهند از سود بازار سهام عقب نمانند. این گروه می‌توانند مدیریت سبدشان را در اختیار سبدگردان قرار دهند تا او بهترین سرمایه‌گذاری را انجام دهد.

  2. سرمایه‌گذاری بدون دغدغه و بی‌نیاز از صرف وقت برای معاملات:

سرمایه‌گذاری در بازار سهام نیازمند رصد لحظه‌ای است تا در صورت نیاز، خرید و فروش انجام شود و میزان سود به حداکثر و میزان زیان به حداقل ممکن برسد. اما همه نمی‌توانند به مقدار لازم وقت بگذارند، پس سپردن کار به سبدگردان می‌تواند همان نتیجه را داشته باشد.

  3. ریسک کمتر و مدیریت سرمایه بهتر:

یک سبدگردانِ خوب می‌داند سرمایه را به چه سهامی تخصیص دهد و چیدمان و تنوع سبد سهام از کدام گروه های بورس باشد و مدیریت کند تا ریسک سرمایه‌گذاری به حداقل برسد و مدیریت سرمایه به نحو احسن انجام شود.

  4. پتانسیل کسب سود معقول:

از آنجایی که درآمد سبدگردان ارتباط مستقیمی با سود سرمایه‌گذار دارد و به صورت درصدی است، سرمایه‌گذار می‌تواند مطمئن باشد از اینکه سبدگردان تمام تلاشش را برای سود حداکثری او می‌کند.

مزایای سبدگردانی اختصاصی چیست؟

استفاده از خدمات سبدگردانی مناسب چه افرادی است؟

تمامی افراد حقیقی و حقوقی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بورس و سایر اوراق بهادار و کسب سود هستند اما وقت و دانش کافی برای ورود به بازارهای مالی را ندارند، می‌توانند با استفاده از دانش متخصصان شرکت‌های سبدگردانی در کنار شغل اصلی خود بدون صرف وقت در این بازارها نیز سرمایه‌گذاری کنند.

حداقل میزان سرمایه برای بهره‌مندی از خدمات سبدگردانی توسط شرکت سبدگردان مشخص می‌شود. هر شرکت سبدگردان با توجه به سیاست‌های مالی که دارد حداقل میزان سرمایه متفاوتی را تعریف می‌کند. اما حداقل سرمایه برای ما   700 میلیون تومان می‌باشد و حداقل زمان سبدگردانی 6 ماه می باشد.

حداقل سرمایه برای سبدگردانی چقدر است؟

نحوه محاسبه کارمزد

انتهای هر ماه میزان تغییر ارزش پرتفوی محاسبه شده و کارمزد از اختلاف آن محاسبه می‌شود.

به طور مثال شما مبلغ 100 میلیون تومان برای سبد گردانی به شرکت ما اختصاص داده اید ، در انتهای هفته دوم مبلغ کل پرتفوی شما به 120 میلیون تومان می رسد، از این 120 میلیون تومان مبلغ اولیه اختصاصی کسر می شود که همان مبلغ اولیه سبدگردانی می باشد(100 میلیون تومان) و مبلغ باقی مانده (20 میلیون تومان) 30% آن به شرکت اختصاص دارد و 70% آن برای صاحب حساب است.

ورود به پرتال کاربری